Wrocław - 2000
|
- Według W. Szekspira - "Świat jest teatrem, aktorami ludzie". A kto wyznacza im role: Bóg, fatum, człowiek, przypadek...? Przedstaw swoje poglądy na ten temat, odwołując się do wybranych utworów.
- Obrazy dzieciństwa w wybranych tekstach kultury. Czy zawsze "sielskie, anielskie"?
- Analiza i interpretacja porównawcza wierszy: "Rozmyślania na dworcu" Jonasza Kofty i "Odjazd" Juliana Przybosia lub analiza i interpretacja wiersza "Rozmyślania na dworcu" J. Kofty.
- Rozważania o wartościach (Józef Tischner Myślenie według wartości). Rozumienie czytanego tekstu i pisanie wypracowania. Temat składa się z dwóch części: rozumienie czytanego tekstu i pisanie wypracowania. Wybór tego tematu oznacza konieczność wykonania obu części. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 20 punktów (15 za część pierwszą, 5 za drugą).
Rozumienie czytanego tekstu
Odpowiadaj własnymi słowami, nie cytuj. Odpowiadaj zwięźle (krótkimi zdaniami, równoważnikami zdań, związkami wyrazów lub w punktach). Udzielaj tylu odpowiedzi, o ile jesteś proszony. Jeśli udzielisz ich więcej, zostaną ocenione pierwsze.
Wszystkie zadania odnoszą się do tekstu. Wszystkie odpowiedzi znajdziesz w tekście.
Pisanie wypracowania
Dlaczego o wybranych bohaterach literackich powiedziałbyś: "ludzie wolni"? Rozwiń temat, uwzględniając rozumienie wolności z przeczytanego tekstu J. Tischnera.
|
Wrocław - 1999
|
- "Człowiek nie jest urodzony do spokoju". Doświadczenia których bohaterów potwierdzają Twoim zdaniem opinię Woltera?
- "Wiek XX będzie lepszy, o wiele lepszy od naszego, a ideały równości i braterstwa bez porównania dokładniej odzwierciedlają się" (Bolesław Prus o nadchodzącym stuleciu). Skomentuj słowa pisarza, odwołując się do wybranych utworów literackich.
- Analiza i interpretacja porównawcza wierszy: Wespazjana Kochanowskiego "Psalm 4" i Zbigniewa Herberta "Modlitwa Pana Cogito".
- Składało się z odpowiedzi na pytania formułowane na podstawie konkretnego tekstu popularnonaukowego lub publicystycznego (w 1999 roku był to fragment traktatu Władysława Tatarkiewicza "O szczęściu").
|
Wrocław - 1998
|
- Trudne zwycięstwa, gorzkie klęski - drogi życiowe wybranych bohaterów literackich.
- Człowiek sam musi określić, co w życiu jest najważniejsze. Świat jakich - ważnych dla Ciebie - wartości odnajdujesz w utworach literackich? (Na wybranych przykładach).
- Analiza i interpretacja porównawcza wierszy: Jarosława Marka Rymkiewicza "Poeta" i Jana Rybowicza "Prawdziwy poeta" lub analiza i interpretacja wiersza Jarosława Marka Rymkiewicza "Poeta".
- O potrzebie czytania książek (Umberto Eco "Dlaczego książki przedłużają nam życie"). Czytanie ze zrozumieniem i pisanie własnego tekstu.
|
Wrocław - 1997
|
- "Studiowanie literatury nie jest niczym innym jak studiowaniem ludzi". (George Sand). Jakiej wiedzy o człowieku dostarczyły Ci poznane utwory literackie?
- Nie kłamstwo, lecz prawda zabija nadzieję. Rozważ to stwierdzenie na przykładzie wybranych utworów literackich.
- Odwołując się do wybranych utworów, ustosunkuj się do następujących opinii:
- streszczenie utworu wystarczy, aby go poznać;
- tego, co zawiera utwór, nie może przekazać żadne streszczenie, żaden cytat.
- "Jarmark cudów" Wisławy Szymborskiej jako artystyczna propozycja postrzegania świata (analiza i interpretacja wiersza).
|
Wrocław - 1996
|
- "Celem życia ludzkiego jest szczęście, któż jednak z nas wie, jak je osiągnąć" (J.J. Rousseau) - bohaterowie literaccy w poszukiwaniu szczęścia.
- Cała literatura zbudowana jest na niekończącym się zmaganiu dobra ze złem w nas. Rozważ tę myśl, odwołując się do wybranych utworów.
- Niektóre teksty napisane wiele wieków temu są zdecydowanie nowoczesne. Czasami lepiej odpowiadają naszym oczekiwaniom niż utwory świeżej daty. Rozważ tę opinię, odwołując się do wybranych utworów.
- Analiza i interpretacja wiersza K. Kawafisa "Itaka".
|
|