Lubelskie, 2003
- Przedstaw ciągi powiązanych ze sobą procesów metabolicznych prowadzących od pobrania pokarmu do wytworzenia energii niezbędnej w funkcjonowaniu organizmów roślinnych i zwierzęcych.
- Przedstaw wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na funkcjonowanie różnych ekosystemów, z uwzględnieniem działalności człowieka.
- Wykaż, że w przyrodzie występuje zarówno jedność, jak też zróżnicowanie budowy oraz procesów fizjologicznych organizmów żywych.
Wykonaj polecenia zawarte w 35. zadaniach umieszczonych w załączniku do tego tematu.
Link do pełnego arkusza zadań
Link do odpowiedzi w/g Kuratorium
Warmińsko-Mazurskie, 2003
- Porównaj rośliny nagonasienne z okrytonasiennymi, wykaż wyższość ewolucyjną okrytonasiennych.
- Opisz budowę, rodzaje i funkcje układu krążenia zwierząt i człowieka.
- Pobieranie, trawienie i wchłanianie pokarmów u heterotrofów. (zadania w załączeniu)
Podlaskie, 2003
- Udowodnij, że istotny krok w ewolucji roślin dokonał się z chwilą pojawienia się roślin nagonasiennych.
- Wpływ oddziaływań międzypopulacyjnych na zachowanie różnorodności biologicznej biocenozy.
- Oddycham - więc żyję. Przystosowania organizmów do sprawnej wymiany gazowej. Przeanalizuj dane źródłowe i wykonaj 36 zadań.
Świętokrzyskie, 2003
- Wyjaśnienie budowy i funkcjonowania organizmu wymaga znajomości materiału budulcowego i badania procesów zachodzących w organiźmie - rozwiń powyższą teorię na podstawie heterotrofów.
- Na wybranych przykładach z botaniki wykaż zmiany ewolucyjne w budowie roślin lądowych wyjaśniając zdanie: ..."to co zywe jest hierarchicznie ukształtowaną strukturą..."
- Pakiet 32 zadań nt. "Populacja, biocenoza, ekosystem jako złożone i wzajemnie zależne układy ekologiczne".
Łódzkie, 2003
- Opisz przemiany umożliwiające przejście roślin ze środowiska wodnego do lądowego.
- Scharakteryzuj przyczyny i skutki stałocieplności oraz wyjaśnij znaczenie tego procesu w życiu zwierząt.
- Mechanizmy i prawidłowości odczytu i dziedziczenia informacji genetycznej.
Mazowsze, 2003
- W jaki sposób zależności pomiędzy gatunkami w przyrodzie sprzyjają ich ewolucji.
- Organizacja materiału genetycznego i jego ekspresja - u prokariota i eukariota
- Zestaw zadań. Budowa, czynności i współdziałanie narządów organizmu człowieka
Śląskie, 2003
- Wykaż związek budowy z funkcją na wybranych przykładach komórek i tkanek roślinnych oraz zwierzęcych.
- Opisz współdziałanie układu pokarmowego, krwionośnego i wydalniczego zwierząt oraz przedstaw ich rolę w utrzymaniu homeostazy organizmu.
- Wzrost, rozwój, rozmnażanie organizmów żywych i dziedziczenie cech.
Tematy pierwszy i drugi należy rozwinąć w formie wypracowania. Jeżeli wybierzesz temat trzeci, to znaczy, że podejmujesz się wykonania zawartych w nim zadań.
Link do odpowiedzi w/g Kuratorium 1/2
Link do odpowiedzi w/g Kuratorium 2/2
Zachodniopomorskie, 2003
- Przedstaw ewolucję i fizjologię układu wydalniczego u zwierząt i człowieka
- Omów fazy rozwoju osobniczego rośliny okrytonasiennej
- Dziedziczenie informacji genetycznej u organizmów (pakiet zadań)
Link do pełnego arkusza zadań