Małopolska, 2002 |
- "Jesteśmy albo bohaterami albo nicponiami; charakterów średnich, na których głównie spoczywa budowa społeczna mamy bardzo mało". Rozważ myśl Wacława Berenta, odnosząc się do opinii o Polakach utrwalonych na kartach literatury.
- Niewłaściwe wybory, fałszywe kroki, błędy. Oceń, jakie były ich konsekwencje w biografii wybranych bohaterów literackich.
- Tomasz Mann wypowiedział myśl, iż człowiek nie żyje wyłącznie swoim życiem osobistym, jako jednostka, ale też życiem swojej epoki i swojego pokolenia. Odnieś się do tego spostrzeżenia, odszukując w dziełach wybranych twórców te idee i problemy, które były znakami czasów, w jakich żyli.
- Ważne pytania Ryszarda Krynickiego. Zinterpretuj wiersz "Staram się ciebie zrozumieć"
|
Mazowieckie, 2002 |
- "Jakie są twoim zdaniem zadania literatury. Przedstaw swoje refleksje na ten temat, odwołując się do wybranych przykładów z różnych epok" - tak brzmi pierwszy temat.
- "Każdy z was z osobna jest olbrzymem, ale wzięci razem jesteście tylko karłem". Czy zgadzasz się z opinią Adama Mickiewicza o Polakach? Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do wybranych dzieł literackich.
- Opinia o twórczości poetyckiej Wisławy Szymborskiej. Sprawdzian zrozumienia czytanego tekstu i tworzenia własnego.
- W jaki sposób można przywołać miniony czas? Odpowiedz na to pytanie, interpretując wiersz Juliana Tuwima "Zapach szczęścia".
|
Podkarpacie, 2002 |
- Rozstanie bliskich sobie osób ukazane w literaturze. Przedstaw funkcjonowanie tego motywu w wybranych utworach różnych epok.
- "Tak, by nam się serce śmiało do ogromnych, wielkich rzeczy. A tu pospolitość skrzeczy...". Słowa Stanisława Wyspiańskiego wykorzystaj jako inspirację do rozważań na temat tych bohaterów literackich, którzy boleśnie doświadczyli rozdźwięku między marzeniami a rzeczywistością.
- Jest taki czas i są takie miejsca, w których człowiek czuje się szczęśliwy. Rozważ tę myśl, odwołując się do znanych ci dzieł literackich i filmowych.
- Wiersz Zbigniewa Herberta "Rozważania o problemie narodu" zinterpretuj jako utwór o trudnym związku jednostki z narodem.
|
Świętokrzyskie, 2002 |
- "Społeczeństwo bez przeszłości to zbiegowisko". Skomentuj słowa Stanisława Lema i rozważ, które elementy rodzimej historii i tradycji utrwalone w literaturze powinny kształtować poczucie narodowej tożsamości współczesnych Polaków.
- Czas "górny i durny", czas "szukania nowych, nie odkrytych dróg"... literackie obrazy młodości w konfrontacji z dążeniami i doświadczeniami Twojego pokolenia.
- Pisarz - kronikarz, sędzia ludzkich czynów i obrońca wartości czy kreator nowych światów, mistrz słowa i formy? Z których funkcji najlepiej wywiązali się twórcy XX wieku? Zaprezentuj swój sąd, odwołując się do wybranych utworów literackich, bądź też innych tekstów kultury nimi inspirowanych.
- Zinterpretuj wiersz "Drogi kąciku porad" Stanisława Barańczaka, zwracając uwagę na duchowy portret współczesnego człowieka i twórcze wykorzystanie poetyki barokowej.
|
Dolny Śląsk, 2002 |
- Analiza i interpretacja porównawcza wiersza Julii Hartwig "Kot Maurycy" i wiersza Wisławy Szymborskiej "Kot w mieszkaniu" lub analiza i interpretacja wiersza Julii Hartwig "Kot Maurycy".
- Jakie są Twoim zdaniem źródła popularności motywów alternatywnych światów w kulturze (na przykład: tajemniczych wysp, baśniowych krain, mitycznych miejsc, utopii....)?. Rozwiń temat odwołując się do różnych tekstów literackich.
- Odczytaj i skomentuj sens myśli Josepha Conrada, "Człowiek musi wierzyć w parę prostych pojęć, jeśli chce żyć przyzwoicie". Rozwijając temat odnieś się do losów wybranych bohaterów literackich.
- Rozumienie czytanego tekstu. Pisanie wypracowania. Tekst Małgorzaty Łukasiewicz pt. "Koniec książki". Wypracowanie "dopiero poznanie zakończenia pozwala zrozumieć cały utwór". Rozwiń prawdziwość tej tezy na podstawie dwóch, trzech tekstów.
|
Kujawsko-pomorskie, 2002 |
- Satyra, ironia, żart, czyli jak uleczyć świat śmiechem. Rozwiń temat, odwołując się do wybranych utworów literackich.
- Wstrząsające wydarzenia życiowe odkrywają w ludziach prawdziwe osobowości, rodzą nowe postwy(J.J. Szczepański). Motyw przemiany bohatera literackiego w ujęciu różnych epok.
- Absolutna wolność człowieka skończyłaby się chaosem (Antoni Kępiński). Rozważania o granicach wolności inspirowane literaturą.
- Interpretacja do wyboru:
- tekstu poetyckiego Ewy Lipskiej "O czym myśli dziewczyna na lekcji gramatyki języka polskiego" lub prozatorskiego Tadeusza Różewicza "Zazdrość",
- tekstu prozatorskiego Rafała Kochanowicza "W fantastycznym porządku świata"
Fragment tekstu R. Kochanowicza uczyń punktem wyjścia do własnych rozważań na jeden z podanych tematów:
- Od mitu do fantasy. Literackie wizje "innego" świata.
- Na podstawie wybranych utworów literackich i innych tekstów kultury wyjaśnij fenomen popularności literatury fantastycznej.
|
Lubuskie, Wielkopolskie i Zachodniopomorskie, 2002 |
- Mówiło wielu i pięknie, ale pozostał w pamięci ten, który mówił rzeczy najważniejsze. - Julia Hartwig. Słowa współczesnej poetki uczyń mottem wypowiedzi na temat utworów literackich, które przemówiły do ciebie głębią refleksji.
- Dobro własne czy sprawy publiczne. Rozwiń temat, oceniając postawy wybranych bohaterów literatury dawnej i współczesnej.
- Przywołując wybrane utwory epickie i liryczne rozważ, w jaki sposób literatura XX wieku podjęła walkę z kłamstwem i tyranią.
- a) Interpretacja wierszy Adama Mickiewicza "Polały się me łzy rzęsiste" i Leopolda Staffa "Curriculum Vitae". Jak się odnoszą poeci do swoich osiągnięć życiowych.
- b) "Przedwiośnie" Stefana Żeromskiego (Pytania do tekstu).
|
Śląskie, 2002 |
- W dziejowej mowie o Bogu słychać trzask łamanych i na nowo składanych słów. Słowa księdza Józefa Tischnera uczyń myślą przewodnią interpretacji utworów literackich, podejmujących motyw Boga.
- Mija sto lat od ustanowienia Nagrody Nobla. Omów wartości i idee, które znajdujesz w twórczości pisarzy uhonorowanych tym wyróżnieniem
- Kultura śródziemnomorska jest źródłem inspiracji dla wielu twórców literatury. Interpretując wybrane teksty, wyjaśnij, jaką funkcję pełnią w nich nawiązania do mitów greckich i rzymskich
- Zwracając uwagę na nawiązania do tradycji literackiej w liryku Jarosława Iwaszkiewicza "Do młodej lipy", dokonaj analizy i interpretacji utworu.
|
Pomorskie, 2002 |
- Myśl Zbigniewa Herberta: "Literatura dzieli z człowiekiem jego samotność i potrzebę przeciwstawiania się złu" - potraktuj jako motto do rozważań o funkcjach literatury
- Sen, widzenie, zjawa, spotkanie z sobowtórem... - różne sposoby prezentowania życia wewnętrznego bohaterów. Omów na wybranych przykładach.
- Zmiana świata wymaga zmiany formy artystycznego wyrazu. Odwołując się do wybranych utworów, objaśnij, jak z tym problemem zmierzyła się literatura XX wieku.
- Zanalizuj i zinterpretuj jeden z utworów: albo wiersz Czesława Miłosza "Moja wierna mowo", albo fragment utworu Tadeusza Konwickiego "Kalendarz i klepsydra". Zwróć uwagę na sposób prezentacji postawy wypowiadającego się wobec mowy ojczystej
|
Opolskie, 2002 |
- "Człowiek nie wybiera sytuacji, ale musi jej sprostać." Rozwiń myśl Andrzeja Szczypiorskiego, analizując postawy wybranych bohaterów literackich.
- Są utwory dawno temu napisane lepiej odpowiadające naszym oczekiwaniom niż utwory świeższej daty. Skomentuj tę opinię na wybranych przykładach.
- Analiza i interpretacja porównawcza wierszy: Juliusza Słowackiego "Hymn" i Antoniego Słonimskiego "Smutno mi, Boże" lub analiza i inetrpretacja wiersza Antoniego Słonimskiego "Smutno mi, Boże".
- O odpowiedzialności (Józef Tischner "Pole odpowiedzialności"). Czytanie ze zrozumieniem i pisanie własnego tekstu.
|
Łódzkie, 2002 |
- Indywidualizm - wyraz dumy i wielkości człowieka, przejaw jego pychy, manifestacja inności... Oceń postawy wybranych bohaterów literackich, których nazwałbyś indywidualistami.
- Szczęście każdy nosi w sobie (B. Prus). Odwołując się do różnych koncepcji szczęścia przedstawionych w literaturze, potwierdź słowa pisarza lub podejmij z nim polemikę.
- Jak opisać to, co się stało? Twoje rozważania o poszukiwaniu przez twórców nowych rozwiązań artystycznych umożliwiających wyrażenie trudnych doświadczeń człowieka XX wieku.
- Zinterpretuj wiersz Stanisława Barańczaka (ur.1946) "Długowieczność oprawców", zwracając szczególną uwagę na funkcję składniowych środków stylistycznych.
|
Warmińsko-mazurskie, 2002 |
- Różne oblicza miłości w literaturze i w sztuce - przedstaw wybrane przykłady, oceniając ich aktualność i wartość artystyczną.
- Świat jest teatrem, aktorami są ludzie (W. Szekspir). Posługując się przykładami, jakie dają literatura, sztuki piękne i życie codzienne, rozważ prawdziwość sądu o teatralnym charakterze świata.
- "Dzieciństwo jest jak zatarte oblicze na złotej monecie, która dźwięczy czysto" (T. Różewicz). Rozważ wartość dzieciństwa w oparciu o literackie przykłady i własne doświadczenie.
- Dokonaj analizy i interpretacji wiersza T. Nowaka pt. "Zapytali czemu".
|
Podlaskie, 2002 |
- "Każdy ma swoją jedyną melodię istnienia" - Maria Janion. Poszukiwania sensu życia wpisane w świat wybranych bohaterów literackich a twoje refleksje o istocie egzystencji.
- Różne sposoby pisania o cierpieniu. Porównaj trzy wybrane utwory, skonfrontuj ich kształt literacki i wizerunki ludzi dotkniętych przez los.
- Analiza tekstu Stefana Jaworskiego pt. "Co to jest arcydzieło literackie?" i pisanie wybranego tekstu na jeden z podanych tematów.
- Analiza porównawcza fraszki Jana Kochanowskiego "Na dom w Czarnolesie" i wiersza Czesława Miłosza "Posłuchaj" lub analiza i interpretacja wiersza poety współczesnego.
|
|